Wunderman Thompson heractiveert het nummer 0492 79 58 30 voor Child Focus
Antwerpen, 17 november 2023
Steeds meer jongeren worden het slachtoffer van exposing. Dat wil zeggen dat hun naaktbeelden ongewild online worden verspreid. Glenn was zo’n slachtoffer. Toen hij 15 was, maakte hij één foto met zijn telefoon en stuurde die in vertrouwen door, maar toch belandde ze op het internet. Kort daarna pleegde Glenn zelfmoord. Ter gelegendheid van de Europese Dag voor de Bescherming van Kinderen tegen Seksuele Uitbuiting en Misbruik heractiveren Wunderman Thompson en Child Focus diezelfde telefoon om andere jongeren online beter te beschermen.
In 2022 opende Child Focus maar liefst 151 dossiers van grensoverschrijdende sexting en exposing. Hierbij worden jongeren onder druk gezet om seksueel getinte berichten of beelden door te sturen of worden deze gedeeld zonder toestemming. De organisatie merkt de laatste jaren een nieuw fenomeen waarbij dit soort beelden, vaak samen met privégegevens van slachtoffers, verspreid worden via sociale media zoals Snapchat, WhatsApp, TikTok, Instagram of Telegram, al dan niet binnen zogenaamde expose-groepen. Hier worden slachtoffers vernederd, uitgescholden, bedreigd en zelfs gechanteerd. Daarom lanceren Wunderman Thompson en Child Focus de campagne ‘Bel Glenn’.
Telefoon als wapen tegen exposing
De telefoon van Glenn werd door Wunderman Thompson opnieuw geactiveerd. Maar dit keer om andere jongeren te beschermen tegen grensoverschrijdende sexting en exposing. Want wie vandaag naar Glenn belt, tekent een petitie voor een betere online bescherming van jongeren. Dat doe je door te bellen naar 0492 79 58 30, hetzelfde nummer waarop vrienden en familie hem tot zes jaar geleden dagelijks konden bereiken.
"Glenn gebruikte ooit zijn gsm om een naaktfoto te maken. Maar toen dat beeld op het internet belandde, werd zijn gsm een moordwapen. Daarom willen we die nu inzetten als wapen tegen het online verspreiden van naaktbeelden”, aldus Kasper Janssens, Creatief Directeur bij Wunderman Thompson.
Glenn... is nooit meer beschikbaar
Wie vandaag naar Glenn belt, zal hem natuurlijk niet meer aan de lijn krijgen. Maar toch zullen mensen zijn naam horen wanneer de telefoon overgaat naar voicemail. Daarna ontdekken mensen waarom hij niet beschikbaar is. Om deze aangepaste boodschap in te spreken, werd de echte voicemail-stem van de provider van Glenn gebruikt. Nadat zij het schrijnende verhaal van Glenn heeft verteld, vraagt ze voor één keer niet om zomaar een bericht achter te laten na de toon, maar wel om je voor- en achternaam in te spreken en zo de petitie te ondertekenen.
Sean Dhondt strijdt mee tegen exposing
In de campagne roepen Wunderman Thompson en Child Focus mensen op om Glenn te bellen. Hiervoor kregen ze hulp van een heleboel bekende namen, zoals Pommelien Thijs, James Cooke, Frances Lefebure en Elisabeth Lucie Baeten. Maar ook Sean Dhondt en Celine Van Ouytsel nemen het mee op tegen exposing. Zij kwamen zelf al in aanraking met het fenomeen nadat er naaktbeelden of deepnudes (naaktbeelden gemaakt met kunstmatige intelligentie) van hen werden gedeeld. In online filmpjes zie je hen bellen naar Glenn om vervolgens hun naam in te spreken en mensen op te roepen om hetzelfde te doen.
Een oproep voor gemiste oproepen
Naast de online filmpjes met de BV’s werden er ook een tv-spot, radiospot, digitale out of homes en een online campagnefilm gemaakt. Telkens staat de telefoon van Glenn centraal. Verder kan je de emotionele getuigenis van de mama van Glenn beluisteren op de campagnesite. Slachtoffers kunnen hier ook terecht voor hulp of mensen kunnen er exposing of misbruikbeelden melden. Ook het aantal gemiste oproepen naar Glenn z’n telefoon wordt hier bijgehouden. Belangrijk. Want alle gemiste oproepen zullen uiteindelijk dienen als petitielijst voor een betere online bescherming van jongeren.
Online daden met offline gevolgen
Met de petitie wil Child Focus druk zetten op beleidsmakers om werk te maken van wetten voor een samenleving zonder seksueel kindermisbruik. Daarnaast wil de organisatie dat er meer investeringen komen voor preventie en de ondersteuning van slachtoffers. Met de campagne hoopt Child Focus ook omstaanders te overtuigen om uit expose-groepen te stappen. En daders moeten beseffen dat victim blaming, slutshaming, exposing of doxing strafbare feiten zijn die enorm zware gevolgen hebben in het echte leven. Maar Child Focus wil het vooral opnemen voor slachtoffers en roept hen op om hulp te zoeken. Zodat hun verhaal niet eindigt zoals dat van Glenn.
belglenn.beBel Glenn - Pommelien Thijs.mp4
MP4 - 49 Mb
Bel Glenn - James Cooke.mp4
MP4 - 49 Mb
Bel Glenn - Frances Lefebure.mp4
MP4 - 49 Mb
Bel Glenn - Celine Van Ouytsel.mp4
MP4 - 49 Mb
Bel Glenn - Elisabeth Lucie Baeten.mp4
MP4 - 49 Mb
Bel Glenn - DOOH.mp4
MP4 - 4.1 Mb
Bel Glenn - Het verhaal van Glenn.mp3
MP3 - 2.7 Mb
CREDITS
- Client: Child Focus
- Client contact: Stephan Smets, Stéphanie Leyn, Selyna Ayuso Ferrandiz
- Agency: Wunderman Thompson Benelux
- Chief Creative Officer: Klaartje Galle
- Executive Creative Directors: Kasper Janssens, Arjen Tarras
- Creatives: Tomas Van Loon, Patrick Vermeylen
- Strategy: Jef Pelkmans, Gaëlle Maes, Alexander Kolenberg
- Account team: Pieter Van Schil, Mieke Moortgat, Molly Waeytens
- Design Director: Jeffrey Uten
- Designers: Davy Dooms, Jorg Meyer, Sofie Luyckx
- Copywriters: Joeri Quinet, Tom de Block, Yves Donceel
- Developers: Bram Verdyck, Giele Cools, Sam Serrien, Koen Speelmeijer
- Agency Producers: Ingeborg Van Hoof, Amelie Van Campen, Thomas Anthoni
- Motion Designers: Mikael Naudet, Andreas De Ridder, Karel Van Gucht
- Sound Design: Menno Van Riet
- Voice-overs: Griet De Wolf, Béatrice Marlier
- Photography: Greg Smolders
- Production Company: AKA De Mensen
- Directors: Jasper Declercq, Lieven Bulckens
- Executive Producer: Eline Rousseau
- Producer: Rana Cools
- Production Assistant: Astrid Janssen
- DOP: Geert Verstraete, Lieven Bulckens
- Editor: Lieven Bulckens
- Grading: Kene Ilegems, Lieven Bulckens
- Research: Bram Vandendriessche, Thomas Horman
- Location Hunter: Davy Vinckens (I-Dea)