Wunderman Thompson en Light & Free laten smaken proeven met je oren
Antwerpen - 13 februari 2020
Kleuren proeven, geluiden zien, geuren horen. Het zijn maar 3 van de wel 60 bestaande vormen van ‘synesthesie’: een neurologisch fenomeen waar een slordige 5 procent van de bevolking mee geboren wordt. En het mag dan wel af en toe als ‘aandoening’ of ‘afwijking’ bestempeld worden… Synesthesie is bovenal een gave die inspireert.
Bekende synestheten
De meesten onder ons proeven wat ze proeven, horen wat ze horen en zien wat ze zien. Voor Pharrell Williams, Billie Eilish en Vincent Van Gogh is of was de realiteit anders. Zij hebben (of hadden) synesthesie: een moeilijk woord voor een neurologisch fenomeen waarbij je cognitieve verbindingen anders zijn. Hierdoor levert één zintuiglijke waarneming ook een tweede waarneming op in een ander zintuig. Net zoals bij Annie…
Welke smaak klinkt het best?
Annie proeft geluid. Daarom schakelde Wunderman Thompson haar in voor een verrassende campagne op sociale media. Light & Free wilde Millenials namelijk laten kiezen tussen drie nieuwe smaken. Maar hoe laat je consumenten kiezen tussen smaken die je niet kan proeven? Annie kreeg de uitdaging om samen met een componist en muzikant de drie smaken om te zetten in audio-taste samples. Op basis van deze samples kunnen consumenten de lekkerst klinkende smaak de winkel in stemmen. Bekijk hier de mini-documentaire over het geluid van smaken.
Express yourself
De uitdaging die Annie aanging, ligt volledig in lijn met de merkbelofte van Light & Free. Het merk wil alle millennials de mogelijkheid geven zichzelf uit te drukken. Zonder zich iets aan te trekken van wat anderen ervan vinden. Express yourself is dan ook een oproep om jezelf te zijn, ook als dat anders is.
Wie benieuwd is naar de nieuwe smaken, kan de audiofragmenten zelf proeven én hier stemmen.
CREDITS
- Agency: Wunderman Thompson Antwerp
- Client: Light & Free
- Client contact: Nathalie Sowinski, Léa Rouyer, Tô-Anh Nguyen, Chloë Petit
- Creative Director: Merel Van den Broeck
- Creative team: Pim Smeets, Robbin de Waij
- Account team: Emilie Demoor, Mieke Moortgat, Mart Beerten
- Strategy: Mélanie Dalla-riva
- Design director: Sébastien Greffe
- Design: Kenny Smet, Inge Vanhees
- 3D motion designer: Matthias Berghmans
- Copy: Tine Sinnaeve, Yves Donceel, Jérôme Van Den Broeck
- Agency producer: Ingeborg Van Hoof, Amélie Van Campen
- Music composer and audio production: Thomas Houthave
- DOP: Pieter Neirynck
- Sound: Yannik Bolsens
- Editor and motion design: Andreas De Ridder
- Sound post production: Menno Van Riet
- UX/UI Design Director: Jeroen Michiels
- Project Manager: Klaas Van Den Brande
- Development Director: Arnout Devillé
- Front-end developer: Jesse Debruyckere
- Back-end developer: Adrian Covrig
- UX/UI designer: Clara Mandujano