Wunderman Thompson en 11.11.11 ‘hacken’ ecocheques voor klimaatslachtoffers
Antwerpen, 25 oktober 2023
Klimaatonrecht komt stilaan op de agenda van de politiek. Maar intussen zorgt een ander ‘onrecht’ ervoor dat de slachtoffers steun mislopen. Want raar maar waar: hét betaalmiddel voor alles wat eco is, kan niet gebruikt worden om ecologische goede doelen, zoals 11.11.11, te steunen! Dus bedacht Wunderman Thompson een creatieve oplossing om de regelgeving te omzeilen.
De ecocheques van Pluxee (voorheen bekend als Sodexo) zijn een extralegaal financieel voordeel van maximum 250 euro. Daar kunnen werknemers welbepaalde ecologische producten en diensten mee aankopen die gedefinieerd staan in een lijst van de Nationale Arbeidsraad. Opvallend: ‘een ecologisch goed doel steunen’ staat hier niét bij.
Tweedehandswebshop omzeilt ecocheque-beleid ten voordele van klimaatstrijd
Wunderman Thompson vond een ‘loophole’: tweedehandsspullen kunnen wettelijk wél betaald worden met ecocheques! Dus zetten ze 8 nutteloos geworden producten van mensen die getroffen werden door klimaatonrecht in de virtuele etalage. Tweedehandsspullen dus. Van een schop uit Peru en een marktkraam uit Oeganda tot – iets dichter bij huis – een brievenbus uit Pepinster.
ELS HERTOGEN, algemeen directeur van 11.11.11: “Ecocheques kunnen voor veel ecologische producten en diensten worden gebruikt, maar niet om ecologische gevolgen aan te pakken. Dat vinden we zonde. Gelukkig laat de regelgeving het wel toe om tweedehands spullen te kopen. En die hebben we met hopen. Van spullen van mensen die hun huis moesten ontvluchten door klimaatrampen tot werkgerei van boeren in dorre gebieden. De inkomsten van deze spullen worden rechtstreeks gebruikt om klimaatslachtoffers te helpen.”
In de webshop kunnen geïnteresseerden (symbolisch) een van deze tweedehands spullen kopen. Maar in werkelijkheid schenken ze het bedrag van hun aankoop stiekem aan de eigenaars: de getroffen klimaatslachtoffers. Want achter elk object schuilt een echt, aangrijpend verhaal van klimaatverandering.
De campagne wordt officieel afgetrapt met een opvallend lanceringsevent in de Grand Bazar in Antwerpen waar één van de blikvangers uit de webshop publiek ten toon wordt gesteld door 11.11.11 en Pluxee. Via de betaalterminal naast de vitrinekast kunnen kooplustigen meteen een gift – euh – aankoop doen. De actie wordt ook ondersteund met advertenties op social media waarin de tweedehandsproducten aangeboden worden.
Eerste spadesteek voor nieuw ecochequebeleid
Deze campagne genereert in eerste plaats een extra vorm van (eco)logische fondsenwerving voor 11.11.11.
Maar bovendien wil Wunderman Thompson hiermee ook onze regering wakker schudden en ervoor zorgen dat ze haar ecochequebeleid aanpast. Zodat er een definitieve oplossing komt, en klimaatonrecht aanpakken via ecocheques structureel mogelijk wordt.
SVEN MARINUS, country CEO van Pluxee, Belgium: “We waren meteen gecharmeerd door dit initiatief en wilden dan ook graag onze schouders er mee onderzetten. Het is slim bedacht, maar eigenlijk is het spijtig dat hier zo’n omweg voor moet worden opgezet. Hopelijk blijft het niet bij deze webshop, maar kunnen we in de toekomst steun voor goede doelen via ecocheques, of zelfs andere soorten cheques gewoon wettelijk mogelijk maken. Mensen gebruiken hun cheques niet altijd volledig op of hebben niet meteen een idee waar ze hun cheques kunnen spenderen. Dit kan een oplossing bieden. Zo verzekeren we dat mensen hun cheques waardevol spenderen.”
Maak zélf het verschil met je ecocheques op ecochequehack.be en steun er vanaf nu de strijd tegen klimaatonrecht mee.
Social ad.mp4
MP4 - 12 Mb
CREDITS
- Client: 11.11.11
- Contact: Tama D’Haen, Katrien Heughebaert
- Campaign Partner: Pluxee
- Agency: Wunderman Thompson Benelux
- Chief Creative Officer: Klaartje Galle
- Executive Creative Directors: Arjen Tarras, Kasper Janssens
- Creatives: Sarah Huysmans, Jasper Verleije, Noa Luiten
- Account Director: Tine Van Hasselt
- Account Managers: Lotte Munnik, Laura Naeyaert, Julie Meirlaen
- Strategy Director: Evert Van den Broeck
- Strategic Planner: Nic Van den Heuvel
- Design: Jorg Meyer, Sofie Luyckx
- DTP: Anja Van den Broeck
- Copywriters: Tom de Block, Tim Happaerts, Lynn Pinsart
- Development: Stijn Van Minnebruggen, Sam Serrien, Bram Verdyck
- UX: Evaline Hagen, Laura Falorni
- Motion Design: Andreas De Ridder, Bert Beckers
- Production: Evelyn Twadrous
- Sound Design: Menno Van Riet
- Event partner: BUTIK