VML tatoeëert bekende handen voor de OVAM
Antwerpen, 6 januari 2025
Toen Jitske Van de Veire en Jamie-Lee Six online plots pronkten met een nieuwe tattoo – “ZAK!” – op hun hand, vroegen hun volgers zich collectief af of de twee misschien een spelletje 'waarheid, durven of doen' iets te serieus hadden genomen. Mysterie opgelost: het bleek de start van een campagne van de OVAM, bedacht door VML, om de Vlaming eraan te herinneren z'n herbruikbare tas mee te nemen tijdens het shoppen.
Want in de supermarkt zijn we inmiddels herbruikbare-zak-pro's, maar zodra we de kledingwinkels induiken, lijkt die gewoonte op magische wijze te verdwijnen. Gevolg? Het milieu wordt – je raadt het al – in ’t zak gezet. Om de herbruikbare zak dus onuitwisbaar in ons collectieve geheugen te griffen, lieten Jitske en Jamie-Lee ‘m vereeuwigen als handtattoo. Want als je iets écht niet wil vergeten, zet je ‘t op je hand natuurlijk.
De PR-en influencercampagne is strategisch getimed aan het begin van het eindejaars-shoppingseizoen. Naast de tattoo-stunt geven ook andere influencers het goede voorbeeld door (met iets minder permanente inkt) “ZAK!” op hun hand te schrijven en de shoppingstraten onveilig te maken met hun winkeltas. En met extra online content moedigt de OVAM iedereen aan om hetzelfde te doen: schrijf “ZAK!” op je hand, en hopelijk blijft hij dan ook hangen waar hij hoort – in je hoofd.
OVAM Social Video 1.mp4
MP4 - 1.4 Mb
OVAM Social Video 2.mp4
MP4 - 1.1 Mb
OVAM Social Video 3.mp4
MP4 - 1.1 Mb
CREDITS
Client: OVAM
Client Contact: : Jan Verheyen, Nathalie van Trier, Joke Dekoninck, Ine Wenmaeker
Agency: VML
Chief Creative Officer: Klaartje Galle
Executive Creative Directors: Arjen Tarras & Kasper Janssens
Creatives: Kate Bellefroid, Jolien Tuyteleers
Strategy: Gaëlle Maes
Account team: Barbara Van Duffel, Ward Uydens
Design: Lars Hiele
Motion Design: Jeremie Mavanga, Karel Van Gucht
Copywriter: Jelle Raats
Agency Producers: Thomas Anthoni, Yanne Kaers
Sound Design: Menno Van Riet
PR Agency: Finn