VML op wereldtournee voor de Europese Unie
Antwerpen/Dhaka – 24 juni 2025
.png)
VML lanceert een nieuwe, muzikale campagne om de duurzame energie-intiatieven van de Europese Unie te promoten. Deze campagne zal niet in België lopen, maar wel in verschillende landen waar de Europese Unie (EU) investeert in projecten die mensen toegang geven tot betaalbare, betrouwbare en duurzame energie. Aan de basis van de campagne ligt telkens een nieuw nummer dat werd gemaakt in samenwerking met een lokale artiest. Het vertelt hoe positieve energie mensen ‘The Power’ geeft om hun leven vooruit te helpen. Eerste halte van de tournee: Bangladesh.
Na een gewonnen pitch kreeg VML – als lead agency in een geïntegreerd WPP team met Ogilvy Social Lab, Mindshare en Verian – de opdracht om de duurzame energie-investeringen in een aantal partnerlanden te promoten. Hiervoor vroeg VML aan bekende, lokale artiesten om hun eigen interpretatie te geven aan de bekende Snap!-hit ‘The Power’. In Bangladesh is het hiphopartiest Critical Mahmood die het nummer omzette in een eigentijdse en energieke versie. “Door samen te werken met bekende artiesten zorgen we niet alleen voor een groot bereik, met hun nummer maken ze een afstandelijk onderwerp ook zeer toegankelijk voor het brede publiek”, vertelt Klaartje Galle, Chief Creative Officer bij VML.
Bij het nummer hoort een high-end muziekvideo die de basis vormt van de campagne. Hiervoor riep VML de hulp in van Lovo Films en directorsduo Dozen. Zij vertaalden de positieve boodschap van het nummer in een visueel krachtige film die via een heleboel cues een mooie connectie maakt met duurzaamheid. In de film smelten de verhalen van de artiest en twee locals mooi samen tot één geheel. “Het zijn één voor één verhalen van mensen die zich privé en professioneel volledig kunnen ontplooien dankzij duurzame energie. Hun inbreng maakt dit een atypische bottom-up campagne die barst van de positieve energie”, vervolgt Klaartje.
De campagne werd gelanceerd door de artiest zelf die de clip op zijn eigen YouTube-kanaal postte. Ook de aankondiging van het nieuwe nummer deed de artiest op zijn eigen Instagram-pagina. De menselijke verhalen werden verspreid via social media waarin de locals vertellen hoe zij ‘The Power’ gebruiken in hun dagelijkse leven. Alle assets leiden kijkers naar een campagnepagina waar elk verhaal in detail staat uitgeschreven en mensen meer kunnen ontdekken over de EU projecten. Verder zullen influencers die een connectie hebben met duurzaamheid helpen om de campagne verder te verspreiden.
Met de campagne promoot VML programma’s van Global Gateway, dit is de strategie van de Europese Unie om de meest urgente mondiale uitdagingen aan te pakken. De focus ligt niet op de projecten zelf, maar op de impact die ze hebben op het leven en de toekomst van de lokale bevolking. En omdat de campagne over duurzaamheid gaat, reisde er maar een kleine ploeg vanuit België richting Dhaka en werd er vooral met lokale mensen samengewerkt.
EU_Global_Gateway_Bangladesh_Poster_Selim.jpg
JPEG 2.1 MB
EU_Global_Gateway_Bangladesh_Poster_Nusrat.jpg
JPEG 2.4 MB
CREDITS
Client: European Commission, DG International Partnerships (INTPA)
Client contact: Richard Hands, Chiara Puletti, Yana Pargova
Lead Agency: VML Belgium
Partner agencies: Ogilvy Social Lab (paid social & influence), Mindshare (paid solutions), Verian (measurement and evaluation)
Chief Creative Officer: Klaartje Galle
Creatives: Tomas Van Loon, Patrick Vermeylen, Thomas Thysens, Olaf Meuleman
Strategist: Dieter Riemaeker
WPP Executive Director EU: Laure Van Hauwaert
Client Lead: Emilie Demoor
Account Director: Stéphanie Romano, Lotte Huybrechts, Tine Van Hasselt
Account Manager: Anouk Nulens, Lotte Munnik
Account Executive: Joke Van Bourgognie
Agency Producer: Ingeborg Van Hoof
Agency Post Producer: Evelyn Twadrous
Production Company: Lovo Films
Director: Dozen (Benoît Do Quang & Pablo Crutzen Diaz)
Executive Producer: Bert Brulez
Producer: Chou-Jung Kuo
DOP: Willem Jones
Post Producer: Hervé Closset
Audio mix: Sonhouse
Local Production: Filmy Features
Artist: Critical Mahmood
Music Producer: M R Rabbi
Record: Hall of Critics
Mixing & Mastering: Hall of Critics