VML en Child Focus lopen Miles for the Missing

Antwerpen, 27 mei 2025

Hoe meer mensen mee uitkijken naar vermiste kinderen, hoe groter de kans dat we ze terugvinden. Daarom lanceert VML ook dit jaar weer een opvallende campagne voor Child Focus naar aanleiding van de Internationale Dag van de Vermiste Kinderen: Miles for the Missing. Hiermee activeert het bureau de enorm grote en nog steeds groeiende running community op Strava om mee uit te kijken naar vermiste kinderen. Om de kans op nuttige tips nog meer te vergroten, ontwikkelde het bureau ook een ingenieuze routegenerator die op basis van de Strava heatmap mensen langs zoveel mogelijk uiteenlopende en strategisch relevante plekken laat lopen.

 

Aantal verdwijningen blijft stijgen

In 2024 opende Child Focus 22% meer verdwijningsdossiers dan het jaar ervoor. Daarom blijft de organisatie steeds op zoek naar nieuwe manieren om haar opsporingsberichten onder zo’n groot mogelijk publiek te verspreiden. Nu start VML een nieuwe inhaalbeweging met Miles for the Missing. Leden van deze Strava-club zullen een notificatie ontvangen op hun smartphone als een kind verdwijnt. Door het opsporingsbericht te bekijken, kunnen ze meezoeken, gewoon door te doen wat ze graag doen: lopen.

Child Focus - MftM - OLV NL
“Belgen lopen samen miljoenen kilometers per jaar. En allemaal komen ze op plekken waar Child Focus ogen nodig heeft als er een kind verdwijnt. Door van Strava een nieuw medium te maken om hen te activeren, kunnen we de zoektocht naar vermiste kinderen enorm versnellen,” aldus Kasper Janssens, Creatief Directeur bij VML.

De opsporingsberichten van Child Focus worden nu al gedeeld via Instagram, Facebook en X, waar mensen worden gevraagd om deze zoveel mogelijk te delen. Maar met Strava krijgt de organisatie er een permanent nieuw medium bij om deze berichten onder een nog breder publiek te verspreiden.

Nieuwe routes voor nieuwe aanwijzingen

Met Strava opent VML de deur naar de intussen meer dan 1,3 miljoen actieve Belgische gebruikers om mee te helpen in de zoektocht naar vermiste kinderen. Maar om al die mensen ook op zoveel mogelijk verschillende plekken te laten zoeken, ontwikkelde VML een slimme routeplanner. Op het platform van Miles for the Missing kunnen lopers alternatieve, minder conventionele routes genereren. Dat gebeurt op basis van de Strava heatmap en data zoals de locatie en het tijdstip van verdwijning, en je eigen locatie. Bovendien worden sportievelingen dankzij AI langs ‘custom waypoints’ gestuurd, zoals bushaltes, treinstations of tankstations, waar de kans het grootst is om vermiste kinderen terug te vinden.

“Lopers komen op enorm veel plekken, maar ze lopen wel vaak dezelfde routes. Door hen andere route te laten lopen, vergroten we de kans op getuigenissen,” vervolgt Kasper Janssens.


Van start op de 20 km door Brussel

Het startschot van de campagne werd gegeven op 25 mei. Dat is niet alleen de Internationale Dag van de Vermiste Kinderen, het is ook de dag waarop het grootste sportevenement van ons land plaatsvond: de 20 km door Brussel. Child Focus en de politie bemannen er dezelfde stand die symbool staat voor hun cruciale samenwerking. Maar Child Focus wil hier ook al zoveel mogelijk lopers op de hoogte brengen van het initiatief. Dit doen ze onder meer door borden te plaatsen tegenover de fotocamera’s langs het parcours. Alle lopers die achteraf hun eigen loopfoto’s opzoeken, zullen op die manier uitgenodigd worden om lid te worden van Miles for the Missing. Maar ook de vader van Théo Hayez, de jongen die in 2019 verdween, stond langs het parcours met een oproep aan lopers om mee uit te kijken naar vermiste kinderen.

Een campagne zonder einddatum

Om zoveel mogelijk andere lopers van ons land te bereiken, loopt er nu een nationale campagne in digitale OOH en op sociale media. Daarnaast moeten ook influencers en bekende lopers zoveel mogelijk mensen overtuigen om Miles for the Missing te lopen. Bij de start van de campagne zijn al enkele grote namen lid van de club, zoals Bazart-zanger Mathieu Terryn, mediafiguur Linde Merckpoel en Hilde Dosogne, de vrouw die afgelopen jaar nog 366 marathons liep om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. Maar de campagne zal blijven lopen. Want de club op Strava is een blijvend kanaal dat Child Focus in de toekomst actief kan blijven inzetten in haar zoektocht naar vermiste kinderen.

Wie zelf zin heeft om Miles for the Missing te lopen, kan ook lid worden op Strava.



CREDITS

Client: Child Focus
Client Contact: Stephan Smets, Stéphanie Leyn, Selyna Ayuso Ferrandiz
Agency: VML Belgium
Executive Creative Directors: Kasper Janssens & Arjen Tarras
Creation: Kasper Janssens & Arjen Tarras
Copywriters: Tomas Van Loon, Hannah Candries, Jelle Raats, Yves Donceel, Gavin Watt
Art Directors: Patrick Vermeylen, Rik Hermans
Strategy: Jef Pelkmans, Gaëlle Maes
Account team: Pieter Van Schil, Jessica Jacobs, Molly Waeytens
Design: Samuel Allemand
Motion Design: Lucas Van Orshaegen
DTP: Jan-Bart Debruyne, Theo Hagtingius
Development: Bram Verdyck, Sam Serrien
PR partner: Ogilvy Social.Lab
Sound design: Menno Van Riet

 

 

 

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over VML Belgium

 

 

Neem contact op met

HQ Antwerpen: Generaal Lemanstraat 47, 2018 Antwerpen

+32 (0)3 286 44 50

erwin.jansen@vml.com

www.vml.com