THESE DAYS Y&R VINDT TV-RECLAME OPNIEUW UIT MET INNOVATIEF GEBRUIK VAN DE PAUZEKNOP
Het nieuwe tv-kijken zorgt ervoor dat de consument reclame gewoon kan doorspoelen. Adverteerders zoeken naar innovatieve manieren om de kijker weer aan zich te binden. Communicatiebureau These Days Y&R bedacht een niet-intrusieve manier: breakvertising. Het idee vond gehoor bij Telenet en SBS.
Uitgesteld tv-kijken: een zegen… en een vloek
De afgelopen jaren heeft een klein digitaal doosje ons kijkgedrag grondig veranderd. Uitgesteld kijken via de digicorder is voor de tv-kijker een zegen. Maar het heeft - voor de adverteerder - ook een kwalijk effect. Want meer en meer kijkers spoelen reclameboodschappen gewoon door. Zenders moesten dringend op zoek naar nieuwe manieren om de consument te verleiden...
“Breakvertising”
These Days Y&R, een communicatiebureau uit Antwerpen, speelde in op die evolutie, en zocht naar onbenutte ruimte. Het resultaat: pauzeknopreclame (of iets internationalers: breakvertising). Zodra de kijker de pauzeknop op zijn afstandsbediening indrukt, krijgt hij een simpele pancarte te zien. Via die weg kunnen adverteerders de kijker op een luchtige en relevante manier aanspreken.
Gertjan De Smet, Art Director bij These Days Y&R en medebedenker van het concept: “We wilden op een leuke en niet-storende manier inspelen op de pauzemomenten van tv-kijkers. Zij zetten hun programma stil omdat er iemand belt, omdat ze naar toilet moeten, omdat ze een hongertje hebben, enz. Bij elk van die momenten komt sowieso een product of service kijken. Dus leek het ons slim om adverteerders uitgerekend op dàt moment de kans te geven om een interactie aan te gaan met de kijker.”
De kijker krijgt het laatste woord
In tegenstelling tot een klassiek reclameblok wordt breakvertising bewust beperkt tot een stilstaand beeld. Een rustmoment mag opgeleukt met een knipoog, maar het moet een rustmoment blijven.
Stoort een consument zich toch aan een bepaalde boodschap? Dan kan hij er, via de instellingen van zijn digicorder, voor kiezen om die uit te schakelen.
Telenet & SBS gaan mee in zee
Om het idee vorm te geven klopte het reclamebureau aan bij zijn klant Telenet en de zendergroep SBS: beide zagen meteen potentieel in het businessidee. Telenet staat garant voor de technische uitwerking en ondersteuning van het concept. SBS maakt gebruik van zijn commerciële uitgangspositie om er een brede waaier aan adverteerders warm voor te maken.
Wereldprimeur
Met deze nieuwe vorm van tv-reclame scoort These Days Y&R samen met SBS & Telenet meteen ook een wereldprimeur. Het concept kan op korte termijn toegankelijk worden gemaakt voor elke zender, distributeur of telecomprovider. De proefdraaifase van de pauzeknop start over enkele dagen. De uitrolfase is voor eind dit jaar gepland.
Credits
Client: Telenet, SBS
Agency: These Days Y&R
Commercial Director Telenet: Inge Smidts
Commercial Director SBS: Sigrid Van Den Houte
Creative team: Gertjan De Smet & Matthias De Smet
Creative Directors: Sam Devolder, Werner Van Reck, Mateusz Mroszczak
Strategy Department: Nicolas Moerman, Jef Raeman
Account: Jentina Van Eynde
Production company: Telenet
Media company: SBS