These Days Y&R terug naar WOII voor Het Laatste Nieuws
Vanaf 18 april zal Het Laatste Nieuws 24 dagen lang uitpakken met een unieke heruitgave van enkele originele kranten over Wereldoorlog Twee. Een actie waarmee de populairste krant van het land haar lezers even wil doen stilstaan bij deze gruwelijke gebeurtenis. Om deze actie aan te kondigen, creëerde These Days Y&R ook een campagne om even bij stil te staan.
Het is 75 jaar geleden dat Wereldoorlog Twee in alle hevigheid losbarstte. Het perfecte moment om eens terug te blikken in enkele historische kranten. Daarom geeft Het Laatste Nieuws de komende weken een aantal belangrijke kranten opnieuw uit. De kranten komen niet enkel uit de periode 1940-1945, maar ook – en vooral – uit de jaren ervoor.
‘De kranten vertellen in de eerste plaats hoe de oorlog ooit tot stand is kunnen komen. Daarom keren we met onze campagne terug naar de tijd vóór de oorlog uitbrak. In de tv-spot doen we dat door de tijd op een bevreemdende manier letterlijk terug te spoelen. In print en radio focussen we dan weer op plekken waarvan de naam voor eeuwig besmet is door de gruwel van WOII. In de creatie tonen we hoe het was om daar te leven toen er nog geen vuiltje aan de lucht was, wat bijzonder confronterend is’, aldus Sam De Volder, ECD van These Days Y&R.
Om die beelden te vinden, is These Days Y&R ver gegaan. Zo komt het beeld van Auschwitz bijvoorbeeld uit de privécollectie van een fotograaf die is verbonden aan het Aushwitz Jewish Centrum, een museum in Polen. Andere locaties die in de campagne naar voor worden geschoven zijn Pearl Harbor en Omaha Beach. De vraag die de campagne oproept, wordt in de kranten beantwoord: hoe is het ooit zo ver kunnen komen?
Assets:
TV spot
Radiospot ‘Auschwitz’
Radiospot ‘Pearl Harbor’
Print ‘Omaha Beach’
Print ‘Auschwitz’
Credits:
Client: Het Laatste Nieuws
Contacts: Inge Debremaeker, Pascale Coppens
Agency: These Days Y&R
Account: Joke Tersago, Veroniek Hesters
Chief Creative Officer: Werner Van Reck
Executive Creative Director: Sam De Volder
Creative Director: Mateusz Mroszczak
Strategic Planner: Nicolas Moerman
Creation: Tomas Van Loon
Creation: Pieter De Lange
Design: Inge Vanhees
Producer: Ingeborg Van Hoof
Radio Production: Studio Helsinki