These Days laat Mazda MX-5 vinylplaat “draaien” voor Tomorrowland
Vanaf 22 juli wordt de Schorre in Boom weer omgetoverd tot Tomorrowland en dit jaar mag het festival Mazda tot één van haar partners rekenen. Om deze samenwerking op een opvallende manier in de verf te zetten, creëerden Mazda en These Days een unieke primeur: The Sound of Tomorrow. Een nummer dat wordt afgespeeld door op een gigantisch grote ‘vinylplaat’ te driften met de Mazda MX-5.
Met dit technologische experiment laat Mazda de wagen- en het festival van het jaar op een spectaculaire manier samensmelten. Op een interactieve website krijgen mensen drie kansen om het nummer te herkennen om op die manier kans te maken op een unieke Tomorrowland Experience.
3D tracking technologie en “precision driving” genereren muziek
Het opzet van dit experiment is vrij eenvoudig: vervang de naald van een platenspeler door een Mazda MX-5 en laat niet de plaat, maar de auto draaien. Maar voor de realisatie kwam er heel wat technologie, precision driving en geduld aan te pas. Eerst werd de wagen via 3D mapping in kaart gebracht door middel van infrarood tracking technologie. Door die te koppelen aan de auto kon men tot op de millimeter precies bepalen waar de Mazda zich op de gigantische “vinylplaat” bevond. Daarna werd een music track ontleed en op een spiraal op de plaat gezet. Door dan met de juiste snelheid en precisie over de spiraal te driften, liet de MX-5 het nummer weerklinken.
Beleef Tomorrowland als een echte dj
Het experiment kadert in een activatiecampagne waarbij mensen naast normale Tomorrowland passes, ook één Full Option DJ Experience kunnen winnen. Hiermee beleeft één gelukkige fan het festival als een echte dj, inclusief toegang tot de backstage, on stage dj-set, een luxe-overnachting én zelfs een helikoptervlucht over het festivalterrein. “Om deze unieke prijs weg te geven, wilden we mensen al in de sfeer van Tomorrowland brengen”, aldus Tomas Van Loon, copywriter bij These Days. “Op de interactieve website kunnen deelnemers niet alleen de filmpjes van de driftende Mazda bekijken, maar ook de geluidskanalen bijsturen om zo het nummer makkelijker te herkennen”, besluit Gertjan De Smet, Art Director.
DJ Licious en Jan Wouters mee aan boord
Om de stunt muzikaal en rij-technisch in goede banen te leiden, deden Mazda en These Days beroep op DJ Licious en Belgische racelegende Jan Wouters. De Tomorrowland dj hoorde live het geluid dat Wouters al driftend genereerde en kon hem op die manier bijsturen waar nodig. Om deze stunt te realiseren, werd niet voor niets de Mazda MX-5 gebruikt. Want naast de achterwielaandrijving, was ook het snelle reactievermogen en de goede gewichtsverdeling van de wagen noodzakelijk om het nummer goed te kunnen afspelen.
Unieke link tussen auto- en muziekwereld
“Als partner van Tomorrowland wilden we op een originele manier een link leggen tussen de auto- en de muziekwereld. The Sound of Tomorrow brengt die twee heel mooi bij elkaar in een relevant kader van technologie en innovatie”, aldus Joachim Sas van Mazda. “Het was voor ons wel heel belangrijk dat het experiment geen trucje bleef, maar daadwerkelijk te realiseren was, dankzij de precisie van onze auto” vervolgt hij. Voor die technologische realisatie ging These Days aankloppen bij Mojuice.
Op 6 juli wordt de “making of” van het experiment gelanceerd, het gedrifte nummer zelf zal uiteindelijk op 13 juli onthuld worden.
Credits
Campaign Title: The Sound Of Tomorrow
Client: Mazda Belux
Contact: Joachim Sas – Marketing Manager
Agency: These Days
Creation: Gertjan De Smet
Creation: Tomas Van Loon
Creative Direction: Sam De Volder
Strategy: Toon Diependaele
Accounts: Seppe Dogge, Tom Thijs
Design, Graphics: Jeroen Michiels
Design Direction: Max Heirbaut
Connection Planner: Giovanni Canini
Online Production Company: These Days Labs
Chief Technologist: Sam Serrien
Head of Innovation: Olivier Berger
Back-end development: Veerle Struyf
Front-end development: Bram Verdyck
Creative Technologists: Jorne Schaefer, Lieven Eulaers
Photography: Dennis Noten
Production Company: Mojuice
Producer: Geert Geuten
Film Director: Michael Bombeeck
DOP: Tony Kopec
Russian Arm DOP: Stefan Hummel
Russian Arm DOP: Markus Reichelt
Camera assistent: Pieter Neirynck
Sound: Tom Keymolen
Gaffer: Dirk Van Rampelbergh
Editor: Allard Zoetman
Grading: M!tch
Sound Engineer: Erik Griekspoor