OVAM en Wunderman Thompson bakken Shopcakes tegen voedselverlies
Op 22 november deelde topchef Dominique Persoone in Brugge zijn nieuwste creatie uit aan ingang van de Colruyt: Shopcakes. Dat zijn kleine maar vooral héél goed vullende cakejes die hij speciaal maakte om te winkelen zonder honger. Wist je bijvoorbeeld dat het gebruik van lijnzaad hormonen stimuleert die je honger stillen? De Shopcakes zijn een slimme en lekkere manier om mensen bewust te maken van het voedsel dat we te veel kopen en later weggooien.
Shoppen met honger: iedereen kent het. Je ziet overal lekkers liggen en komt thuis met overbodig veel eten. En da’s zonde, want de helft van het voedsel dat we weggooien is niet eens vervallen, maar gewoon te veel.
Voor de Week van de Afvalvermindering bedacht Wunderman Thompson een (letterlijk) heerlijke activatie: Shopcakes. Een klein maar slim cakeje om te eten vlak voor het winkelen, en zo voedselverlies tegen te gaan. Voor het perfecte recept werkte het bureau samen met topchef en chocolatier Dominique Persoone:
“Ik ben met plezier op zoek gegaan naar specifieke ingrediënten voor deze Shopcakes. Niet alleen voor de smaak, maar vooral voor een goede verzadiging. Zoals volkoren brood en bananen die veel verzadigende vezels bevatten. Of lijnzaad, dat hormonen stimuleert die je honger stillen. Met deze kleine hap stap je dus gegarandeerd de winkel binnen zonder honger! Om het verhaal helemaal rond te maken, werkten we met ingrediënten die we thuis vaak weggooien, maar eigenlijk nog perfect bruikbaar zijn. Zoals chocolade bijvoorbeeld. Die belandt meestal in de vuilnisbak als ze een beetje wit kleurt, maar dat is nergens voor nodig. Die chocolade is nog perfect bruikbaar en even lekker.”
Dominique deelde de Shopcakes uit bij de ingang van Colruyt in Brugge. Winkelaars konden hun cakeje uit een originele snackmuur halen en werden er bewust gemaakt van het voedselverlies dat OVAM samen met hen wil bestrijden. De Shopcakes werden tot de laatste kruimel opgegeten.
Wie ook Shopcakes wil om zonder honger te winkelen, kan zelf z’n keukenast opentrekken en aan de slag gaan. Wunderman Thompson creëerde een receptvideo waarin Dominique het recept stap voor stap uitlegt op www.voedselverlies.be
Credits:
Agency: Wunderman Thompson Antwerp
Client: OVAM
Client contact: Frank Van Swalm, Eline Aerts
Creative Directors: Manuel Ostyn, Pieter Staes
Creative team: Kate Bellefroid, Jolien Tuyteleers, Arjen Tarras
Account team: Kathlien Verlodt, Barbara Van Duffel, Sofie Laeremans
Strategy: Alexander Kolenberg, Tom Vingerhoets
Design Director: Stijn Pauwels
Design: Aldjia Bessalah
Agency producer: Tom Bungeneers
Motion design: Karel Van Gucht
Camera: Pieter Neirynck
Edit: Lenderd Antonissen
Food film & photography: Chuck Studios
Print Producer: Sofie Verschaeren
DTP: Jan-Bart Debruyne