Nieuwe studie van Wunderman Thompson Commerce onthult dat Amazon generatie Z niet aan zich kan binden
ANTWERPEN - 26 juni 2019
Uit een nieuwe internationale* studie van Wunderman Thompson Commerce blijkt dat vrouwen (37%) vaker dan mannen (25%) gebruikmaken van social media, zoals Instagram, Snapchat, Pinterest en Facebook, voor inspiratie bij het shoppen. Generatie Z is ook veel meer geneigd om dat te doen: 49% tegenover 32% voor alle leeftijdsgroepen samen.
De Future Shopper-studie stelde vast dat vrouwen meer geduld hebben bij de levering van hun aankopen: 56% van de vrouwen zei dat ze er geen probleem mee hebben om twee tot drie dagen te wachten op de bezorging van hun bestelling, tegenover 52% van de mannen. Slechts een kwart (24%) van de vrouwen wil dat hun goederen binnen 24 uur geleverd worden, terwijl dat bij mannen 29% is.
Denis Ghys, Chief Growth Officer bij Wunderman Thompson Belgium: “Shoppen via sociale media wordt een tour de force in de moderne retailwereld. Merken beseffen dat dit een uitstekende manier is om consumenten te verleiden en te inspireren, en dan vooral vrouwen. Dit is trouwens wat mensen uiteindelijk zullen verwachten: dat hun favoriete socialmediakanalen een onestopshop worden om al hun lievelingsproducten en -merken te shoppen. Of het nu is via Instagram of Snapchat, de invloed van sociale media zal er enkel nog groter op worden.”
Bij de vraag of machines de controle over aankopen kunnen overnemen – het idee van Programmatic Commerce™ – zullen mannen meer geneigd zijn dan vrouwen om machines toe te staan om aankopen te doen en producten bij te bestellen in hun plaats. 13% van de mannen maakt al gebruik van automatische bestelsystemen, zoals Brita en Nespresso, vergeleken met 10% van de vrouwen. Ook staan mannen er meer voor open om dit soort systemen in de komende twee jaar te beginnen gebruiken.
Verder zegt 15% van de mannen dat ze al smart assistants gebruiken om aankopen te doen, in vergelijking met slechts 11% van de vrouwen, en meer dan een derde (36%) zou het fijn vinden om daar de komende twee jaar mee te starten.
Klik hier om het rapport The Future Shopper te downloaden.
Noot voor de redactie
*Voor dit rapport werden tussen januari en februari 2019 meer dan 15.000 consumenten die online shoppen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Tsjechië, België en Nederland ondervraagd door onderzoeksbureau Censuswide.
Over Wunderman Thompson Commerce
Wunderman Thompson Commerce is een wereldwijd actieve consultancy die duidelijke strategieën uittekent, doorgedreven technische knowhow heeft en creatieve inspiratie biedt om retailers, fabrikanten en merken te helpen bij het uitwerken van succesvolle commerciële competenties voor alle belangrijke kanalen van de online handel: marktplaatsen (inclusief Amazon), online retailers, D2C en B2B.
Meer info op www.wundermanthompsoncommerce.com.