Game Of Thrones-campagne van Telenet en fans doet strijd om IJzeren Troon losbarsten
Wereldwijd keken fans van de topserie Game of Thrones reikhalzend uit naar 12 april, want dan begon het vijfde seizoen van de HBO-serie. Telenet (dat de afleveringen via Play More gelijktijdig met de VS uitzendt) en These Days Y&R wilden die start niet onopgemerkt voorbij laten gaan en ze zetten samen met de fans een campagne op poten. Die moest voor eens en voor altijd de vraag van 1 miljoen zwaarden beslechten: wie belandt op de IJzeren Troon?
Met de Choose Sides-campagne wilde Telenet op zoek gaan naar de populairste familie van Game of Thrones. Om het concept verder uit te werken, werd de hulp ingeroepen van een groep diehard GoT-fans. Het resultaat was een spannende online battle. Stand-upcomedians Alex Agnew en Xander De Rycke, zelf superfans, besloten de campagne voor te trekken. Zij debatteerden in 5 afleveringen over wat de reeks zo fantastisch maakt en welke huizen volgens hen aan het langste eind zullen trekken in de strijd om de IJzeren Troon. De video’s werden verspreid via de social media-kanalen van Telenet.
#choosesides
Om de fans een stem te geven in het debat, lanceerden we de hashtag #choosesides. Hiermee konden ze op social media tonen welk personage ze een hart onder de riem steken. In slechts enkele dagen tijd organiseerden fans speciale activiteiten zoals ‘Howl like a wolf’ (op 4 april huilen bij volle maan voor huis Stark) of een roadtrip naar Dorne in Limburg als tribute aan de gelijknamige plaats in de serie van huis Martell. Maar het opvallendst waren misschien de tatoeages die de revue passeerden. In adoratie vereeuwigden zo enkele de fans hun favoriete huis.
Door mee te doen aan het #choosesides-debat maakten de hevigste fans kans om een ticket te winnen voor het slotevenement in Gent, dat plaatsvond op 11 april in het monasterium Poortackere. De locatie werd voor de gelegenheid volledig omgetoverd tot Westeros, de wereld van Game of Thrones. Figuren uit de serie verwelkomden en vergezelden de fans tijdens een middeleeuws buffet in ware GoT-stijl. Daarna konden de winnaars in avant-première naar de eerste aflevering van het nieuwe seizoen kijken.
Credits:
Client: Telenet
Contact Telenet: Karen Van Belleghem, Marilyn Debisschop
Agency: These Days YR
Account : Stephanie Katic
Chief Creative Officer : Werner Van Reck
Creative directors: Sam De Volder, Mateusz Mroszczak
Creation: Gertjan De Smet (AD); Matthias De Smet (Copy)
Strategy: Nicolas Moerman
Design: Jeroen Michiels, Dorien Wendelen
Event production agency: We Make You Happy
Radio & film production agency: Motion Makers
Producer: Ingeborg Van Hoof