Child Focus en VML vragen naamsverandering aan voor vermiste kinderen
Antwerpen, 25 mei 2024
Thibaut Courtois is vermist. Dat is de opvallende boodschap in een nieuwe campagne die VML creëerde voor Child Focus naar aanleiding van de Internationale Dag van Vermiste Kinderen op 25 mei. Voor de campagne vroeg de vader van Liam Vanden Branden een naamsverandering aan voor zijn zoon, die al sinds 1996 vermist is. Als nieuwe naam koos hij niet zomaar een naam, maar de naam van een Belg waar maandelijks zo’n 450.000 mensen naar zoeken op het internet. Op deze manier wil het bureau de zoektocht naar Liam nieuw leven inblazen. Want zelfs na zoveel jaren, geven Child Focus en naasten niet op. Elke getuigenis is kostbaar en kan helpen om een vermist kind terug te vinden.
Een search campagne met een twist
Elke dag zoeken duizenden mensen online naar Thibaut Courtois, terwijl slechts een paar mensen naar Liam Vanden Branden zoeken. Nochtans is Liam een vermist kind en is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zijn opsporingsbericht zien, want elke tip kan helpen. Voor een nieuwe campagne van Child Focus vroeg de vader van Liam daarom een nieuwe naam aan voor zijn zoon: Thibaut Courtois. Via een search campagne op Google en YouTube zullen mensen die nu de nieuwe naam van Liam zoeken, zijn opsporingsbericht te zien krijgen. Op die manier helpen alle mensen die naar Thibaut zoeken om Liam te vinden.
Ook een nieuwe naam voor Juliette Goormans
Naast de vader van Liam vroeg ook de familie van Juliette Goormans een naamsverandering aan. Juliette werd op 14 november 2022 het laatst gezien in Vedrin, niet ver van haar school. Sindsdien ontbreekt elk spoor van haar. Voor deze verdwijning zijn Child Focus en de politie dringend op zoek naar nieuwe aanwijzingen. Door haar naam te veranderen naar Nafi Thiam zullen ook meer mensen haar opsporingsbericht zien. Zowel Liam als Juliette kregen niet zomaar een bekende naam. Naar beide namen wordt enorm veel gezocht op het internet. Thibaut Courtois is zelfs één van de meest gezochte Belgen ter wereld. Met zowel de finale van de Champions League als de Olympische Spelen voor de deur zullen het aantal zoekacties naar beide namen nog eens enorm pieken.
Een aanvraag voor meer aandacht
Voor de naamsverandering dienden de families van beide kinderen een aanvraag in bij de Federale Overheidsdienst Justitie. Op een goedkeuring rekent niemand, maar de symbolische waarde achter deze actie is van veel groter belang. “Een naam is vaak het eerste wat je geeft aan een kind. We vinden dan ook dat het heel belangrijk is dat we aandacht voor langdurig vermiste kinderen blijven vragen en dat we hun verhaal blijven vertellen. De kleinste tip, hoe miniem die kans ook lijkt, kan tot een doorbraak leiden. Dus we mogen de hoop niet opgeven en moeten altijd blijven zoeken”, aldus Nel Broothaerts van Child Focus. Zowel Thibaut Courtois als Nafi Thiam gaven toestemming voor het gebruik van hun naam en steunen de campagne.
Opvallende campagne met belangrijk doel
Naast de search campagne die op YouTube en Google loopt, zal de campagne ook in het straatbeeld te zien zijn. Net zoals andere opsporingsberichten, zullen die van Thibaut en Nafi verschijnen op digitale billboards in stations, op schermen in winkels en treinen, en verspreid worden via sociale media. Alleen al door de opvallende naam zullen deze berichten, die anders al eens onopgemerkt blijven, nu de aandacht krijgen die ze verdienen. Tot slot werd er ook een campagnefilm gemaakt die de familie van de vermiste kinderen toont tijdens hun bezoek aan de Federale Overheidsdienst Justitie. Deze is te zien op social media en op de campagnesites.
Child Focus - Thibaut - DOOH 1.jpg
JPG - 244 Kb
Child Focus - Thibaut - DOOH 2.jpg
JPG - 516 Kb
Child Focus - Nafi - DOOH 1.jpg
JPG - 230 Kb
Child Focus - Nafi - OLV.mp4
MP4 - 188 Mb
CREDITS
- Client: Child Focus
- Client contact: Stephan Smets, Stéphanie Leyn, Selyna Ayuso Ferrandiz
- Agency: VML Belgium
- Chief Creative Officer: Klaartje Galle
- Executive Creative Directors: Kasper Janssens, Arjen Tarras
- Creatives: Tomas Van Loon, Patrick Vermeylen
- Strategy: Jef Pelkmans, Gaëlle Maes
- Media strategy: Zachary Jepsen, Koen Speelmeijer
- Account team: Pieter Van Schil, Molly Waeytens
- Designers: Timothy Helmer, Sofie Luyckx
- Copywriters: Yves Donceel, Gavin Watt
- Developers: Sam Serrien, Stijn Van Minnebruggen, Bram Verdyck
- Head of RTV: Ingeborg Van Hoof
- Agency Producers: Thomas Anthoni
- Motion design: Mikael Naudet
- Sound design: Menno Van Riet
- Director: Lieven Bulckens
- DOP: Rik Zang
- Gaffer: Theo Fernandez