Child Focus en VML lanceren 'Payboy'

Antwerpen – 22 november 2025

Op 18 november, de Europese Dag voor de Bescherming van Kinderen tegen Seksuele Uitbuiting en Seksueel Misbruik, lanceert VML traditiegetrouw een opvallende en spraakmakende campagne voor Child Focus: Payboy. Met deze campagne brengt het bureau een confronterende parodie op het wereldberoemde naaktblad om de groeiende dreiging van financiële sextortion onder jongeren aan te kaarten, en de mechanismen en gevaren van online afpersing bloot te leggen.

Financiële sextortion is een ernstig en snel toenemend probleem. Jongeren – waarvan 93% jongens – worden online benaderd door ogenschijnlijk aantrekkelijke meisjes. In werkelijkheid gaan achter die profielen vaak mannen schuil, geregeld zelfs criminele bendes. Ze manipuleren jongeren, verleiden hen tot het sturen van naaktbeelden en zetten hen vervolgens onder druk. Wat begint als een onschuldig gesprek, eindigt steeds vaker met: “Betaal, of je naaktfoto gaat online.” Met Payboy wil Child Focus jongeren beschermen en hun bewustzijn rond dit gevaar vergroten.

De campagne vormt een duidelijke knipoog naar het iconische Playboy, maar met een sinistere twist. In plaats van de gekende verleidelijke inhoud toont Payboy de valse profielen en misleidende foto’s en video's die criminelen gebruiken om jongeren in de val te lokken.

Maar Payboy moet je vooral voor de artikels lezen. Jongeren én ouders ontdekken er de harde realiteit van chantage en afpersing achter deze profielen. Het magazine legt uit hoe je (financiële) sextortion herkent, voorkomt en ermee omgaat. Het bevat getuigenissen van slachtoffers en maakt zichtbaar hoe daders te werk gaan.

Nel Broothaerts, CEO van Child Focus: “Veel slachtoffers dragen dit leed alleen, uit schaamte. Ze werden verleid om een naaktfoto te delen en vrezen de reactie van hun omgeving. Dat is net waar daders op inspelen. Maar het is nooit de fout van een slachtoffer. Je werd in de val gelokt. Payboy wil jongeren informeren, maar wil vooral die schaamte doorbreken en slachtoffers aanmoedigen om erover te praten en sextortion te melden.”

De campagne loopt via social media (Tiktok, Snapchat & Instagram) en (D)OOH. Ook influencers ontvingen alvast een exemplaar en delen het magazine met hun volgers. Zo heeft DJ Lost Frequencies zijn 1,4 miljoen volgers al aangespoord om Payboy te lezen. Omdat de campagne zich in de eerste plaats tot jongeren richt, verwijzen alle assets naar payboy.be

payboy.be

CREDITS

Client: Child Focus
Client Contact: Stephan Smets, Stéphanie Leyn, Selyna Ayuso Ferrandiz
Agency: VML Belgium
Executive Creative Directors: Kasper Janssens & Arjen Tarras
Creation: Fleur Delanghe, Noa Luiten ​
Account team: Pieter Van Schil, Lotte Munnik
Design: Samuel Allemand
Copywriters: Tomas Van Loon, Yves Donceel, Gavin Watt
Art Director: Jasper Macken
Strategy: Jef Pelkmans
Motion Design: Samuel Allemand, Jérémie Mavanga
DTP: Theo Hagtingius
Development: Bram Verdyck, Stijn Van Minnebruggen, Sam Serrien
RTV Producer: Thomas Antoni
Sound design: Menno Van Riet

 

 

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over VML Belgium

 

 

Neem contact op met

HQ Antwerpen: Generaal Lemanstraat 47, 2018 Antwerpen

+32 (0)3 286 44 50

erwin.jansen@vml.com

www.vml.com