Alken-Maes en Wunderman Thompson Brussels lanceren Café Solidair
Brussel - 20 maart 2020
Nu het gevecht tegen Covid-19 steeds meer ons dagelijks leven beïnvloedt en verschillende zelfstandigen hun deuren moeten sluiten, steekt Brouwerij Alken-Maes een hart onder de riem. Enter ‘Café Solidair’, een warm initiatief om de getroffen Maes en Cristal cafés en uitbatingen te ondersteunen. Op deze manier wil de brouwer, die daarbij zelf ook een duit in het zakje doet, de financiën van de Alken-Maes cafés versterken zodat ze de sluitingsperiode kunnen overbruggen.
We beleven uitzonderlijke tijden, zeker de horeca-ondernemers die hun zaak vorig weekend noodgedwongen moesten sluiten. Maar moeilijke tijden kunnen mensen wel samenbrengen. Dat het nu meer dan ooit het moment is om de handen in elkaar te slaan, was snel duidelijk bij Alken-Maes, die deze week hun initiatief Café Solidair aankondigen. De campagne vertrekt van het pay it forward-principe: je betaalt je frisse pint Cristal of Maes op voorhand aan je favoriet Cristal of Maes café, brasserie of kantine. Die pintjes kan je dan gaan drinken eens de deuren weer opengaan. Op deze manier beschikken de uitbaters van een Cristal of Maes café, brasserie of kantine over extra financiële middelen gedurende de sluitingsperiode en kunnen ze straks een snelle doorstart maken als de veiligheidsmaatregelen zijn afgelopen.
Toon Diependaele, Managing Director bij Wunderman Thompson Brussels: “Bij de aanvang van de maatregelen tegen de verdere verspreiding van Covid-19 werd duidelijk dat de impact op horeca ontzettend groot zou zijn. Vertrekkend vanuit het concept van “pay-it-forward” hebben we het digitaal platform op korte tijd opgezet. Met deze campagne verbinden we de cafébazen van Cristal en Maes met hun klanten waarbij Alken-Maes als facilitator en sponsor optreedt.“
Jan Bosselaers, Marketing Director bij Alken-Maes, legt uit hoe het systeem werkt: “Op de website www.cafesolidair.be kan je als consument je favoriete Maes of Cristal café kiezen en vervolgens het aantal pintjes selecteren dat je op voorhand wil betalen. Eens de betaling is bevestigd, wordt het bedrag overgemaakt aan de café-uitbater zodat zijn zaak extra zuurstof krijgt om de komende weken door te komen. Als consument krijg je een voucher die je straks bij de heropening van het café kunt gebruiken om je pintjes ter plaatse te gaan drinken. Of je kan de keuze maken om een donatie te doen aan je stamcafé om hen een hart onder de riem te steken.”
Alken-Maes doet daarbij zelf ook een belangrijke geste: de brouwer vergoedt namelijk de eerste 400 pintjes aan de uitbater in de vorm van gratis bier.
Jan Bosselaers: “We hopen momenteel op zo’n 4.000 tot 5.000 deelnemende cafés met Café Solidair. Het zou fantastisch zijn als we al deze cafés een duwtje in de rug kunnen geven de komende weken!”
Surf snel naar www.cafesolidair.be!
CREDITS
- Agency: Wunderman Thompson Brussels
- Client: Alken-Maes
- Creative team: Dieneke Van Gerrewey, Olivier Verhellen
- Account team: Toon Diependaele, Nadège Witkowski
- Strategy: Dennis Snijders
- Copywriter: Frederik Dewispelaere, Jérôme Van Den Broeck
- Design: Kenny Smet, Dorien Wendelen, Bert Beckers
- Digex: Arnout Deville, Jesse Debruyckere, Bram Verdyck, Thijs ter Haar, Jeroen Michiels, Giele Cools, Jorg Meyer, Lieven Eulaers
- Campaign Manager: Klaas Van den Brande